elektrische fiets kopen tips

Wil je een e-bike kopen, maar weet je niet precies waar je op moet letten? Dan is er goed nieuws, want in dit blog hebben we een aantal punten op een rij gezet die jou helpen bij je zoektocht!

De motor

Elektrische fietsen zijn net wat zwaarder dan gewone fietsen en dat komt door de accu en de motor. De accu van een elektrische fiets en de motor zitten bij iedere fiets ergens anders. De plaatsing van de motor zorgt voor trapondersteuning en stabiliteit. Wanneer de motor voor in het wiel is gemonteerd, dan zit de accu achterop. Dit zorgt voor een goede gewichtsverdeling en het is relatief goedkoop. Dit geeft het gevoel alsof je vooruit wordt getrokken. Bij elektrische fietsen met een achterwielmotor lijkt het alsof je wordt geduwd, dit is erg geschikt voor sportieve fietsers. Een elektrische fiets met middenmotor is tegenwoordig ook erg populair. De gewichtsverdeling is hierbij erg prettig, maar deze optie is wel wat duurder in vergelijking tot e-bikes met een voor- of achterwielmotor.

Bromfietser of fietser?

Niet alle elektrische fietsen vallen onder fietsen. Sommige e-bikes kunnen tot wel 50 km/u snel gaan en vallen daarom onder bromfietsers. Een Pedelec daarentegen gaat tot 25 km/u en valt daarom onder een normale fiets.

De accu

Het vermogen van de accu bepaald de afstand die je kunt afleggen met je elektrische fiets. Dit zijn de 3 meest voorkomende typen die bij elektrische fietsen worden gebruikt. Als eerste heb je de NiMH. Dit type accu is het goedkoopst en heeft een hoge energiedichtheid. In vergelijking met de andere accu’s gaat deze variant wat minder lang mee. Naast de NiMH heb je ook de Li-Ion, dit is de meest gekozen optie. Deze gaat lang mee en ontlaadt niet snel. Als laatste heb je de LiPO accu. Deze is klein, gaat tot 3 keer langer mee dan de Li-Ion accu en is snel opgeladen. Hierdoor zijn elektrische fietsen met een LiPO accu ook wat duurder om aan te schaffen.

De versnelling

Elektrische fietsen hebben een naaf- of een derailleurversnelling. De naafversnelling heeft tot 8 ingebouwde versnellingen. De derailleurversnelling heeft tot wel 27 versnellingen en ziet er heel anders uit. Deze heeft namelijk tandjes.

Het remsysteem

Als laatste gaan we het hebben over de verschillende remsystemen van de elektrische fiets. De V-brake heeft remblokjes die tegen de velg afremmen. Dit zorgt ervoor dat er weinig kracht nodig is om te remmen. Dit type remsysteem heeft wel wat onderhoud nodig. Je hebt ook de schijfrem en dan heeft je fiets een aparte schijf die duwt op je wiel. Door aan het stuur te knijpen rem je af. Schijfremmen werken goed in allerlei weersomstandigheden en de velg slijt hierdoor niet. Het is wel wat prijziger dan een V-brake. Dan heb je ook nog de Rollerbrake. Bij dit remsysteem wordt er afgeremd middels kleine kogeltjes die steeds tegen de binnenkant duwen.

Wij hopen dat je met deze informatie een stuk wijzer bent geworden en je klaar bent om de omgeving te ontdekken met een elektrische fiets die bij jou past!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *